Mój sposób na RSS na Ubuntu

środa, 16 marca 2011
Po pewnym czasie korzystania z Internetu, człowiek odnajduje kilka miejsc, które lubi odwiedzać. Miejsc tych jest coraz więcej i więcej czasu trzeba poświęcić dziennie na ich odwiedzanie. Na szczęście ktoś mądry wymyślił RSS - nie my odwiedzamy strony www w celu sprawdzenia, czy pojawiło się coś nowego, lecz jesteśmy o tych nowościach powiadamiani.

Mimo, że postanowiłem "sprawić" sobie RSS'a, to nie podobał mi się pomysł instalowania oddzielnej, nowej aplikacji. Chciałem RSS jako dodatek do czegoś, co już mam: myślałem o przeglądarce internetowej oraz o komunikatorze. Udało mi się znaleźć JabRSS, czyli RSS dla Jabber'a. A że mam już konto Jabbera i codziennie jestem zalogowany do sieci, rozwiązanie wydało się być idealne.

Początek
JabRSS dodajemy jako kolejnego znajomego do listy. Musimy oczywiście mieć konto Jabbera na jednym z dostępnych serwerów. Jeśli tego nie posiadamy (a warto!), to polecam zajrzeć do obszernego, lecz bardzo przystępnego opisu postępowania, tj. Jabber FAQ, gdzie dowiemy się między innymi o zaletach tego protokołu(XMPP).

Dawniej Jabber, dziś XMPP, protokół wykorzystywany przez GTalk
Korzystanie
Czytnika RSS używamy poprzez wysyłanie do niego wiadomości za pomocą komunikatora. Przykładowe polecenia:
 subscribe [adres źródła rss] - dodajemy kolejne źródło rss do czytania
 unsubscribe [adres źródła rss] - usuwamy źródło rss
 list - wyświetla listę obecnych źródeł rss
 info [adres źródła rss] - wyświetla informacje na temat danego źródła


Listę wszystkich dostępnych poleceń uzyskujemy po wysłaniu wiadomości o treści: help

Zalety:
- oszczędność czasu
- centralizacja dodatkowych rozwiązań (nie ma potrzeby instalacji nowej aplikacji)
- wygoda
- konieczność posiadania konta Jabber (na początku umieściłem ten punkt w wadach, lecz jeśli ktoś jeszcze nie zna tego protokołu, na pewno nie pożałuje, że o czymś takim się dowiedział)

Wady:
- brak?

Na koniec dodam tylko, że protokół XMPP(czyli de facto Jabber) jest używany np. przez aplikację Google Talk i w naszym komunikatorze możemy dodać konto znajomego z Gmaila. Dzięki temu nie musimy logować się do poczty, by z nim porozmawiać, wystarczy jedynie komunikator z Jabber'em.

0 komentarze:

Prześlij komentarz