LaTeX dla Ubuntu

środa, 10 marca 2010
Jako że potrzebowałem LaTeX'a w Ubuntu, poszperałem trochę w sieci i postanowiłem zamieścić tu krótką instrukcję. Dotyczy ona kompilatora LaTeX'a oraz wtyczki do edytora Gedit.








Kompilator
Na początku wpisujemy do terminala:
sudo apt-get install texlive-latex-base
w celu zainstalowania kompilatora.

Paczki
Kolejnie przez menedżera pakietów Synaptic instalujemy paczki (j. polski, paczka math itp.):
texlive-math-extra
texlive-latex-extra-doc
latex-xft-fonts
texlive-lang-polish
texlive-doc-pl
texlive-fonts-recommended

Wtyczka do Gedit'a
Następnie instalujemy, również przez Synaptic'a, pakiet-wtyczkę LaTeX'ową do Gedit'a:
gedit-latex-plugin

Tworzymy dokument
W celu stworzenia pliku pdf, najpierw tworzymy dokument w Gedicie, zapisujemy go z rozszerzeniem *.tex, a kolejnie w terminalu wpisujemy:
pdflatex nazwapliku.tex
Przy użyciu samego latex nazwapliku.tex, program skompiluje plik do formatu div.

Dla mnie to mało!
Jeśli chodzi o składnię LaTeX'a, to w sieci łatwo znaleźć dokładne tutoriale na ten temat. W zasadzie już artykuł o LaTeX'ie na polskiej wikipedii jest wyczerpujący.
Mimo wszystko przedstawiłem swoją wizję i kilka uwag w tym artykule.
PS. Analogiczna instalacja pod Windowsem Vista zajęła mi 2h (problemy z pakietami językowymi, problem z serwerem do pobrania pakietów, problem ze zgraniem kompilatora z edytorem, problem z wyborem edytora). W Ubuntu (razem z dokładnym szukaniem odpowiedniego edytora) zajęło mi to 20minut.

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Bardzo konkretnie i na temat. Pożyteczna stronka dla kogoś kto właśnie zainstalował ubuntu i nie ma bladego pojęcia gdzie co jest, a potrzebuje skompilować kod LaTeXa. Może napisze jeszcze mi Pan jak za pomocą terminala zobaczyć podgląd pliku zaraz po skompilowaniu.

Anonimowy pisze...

Wszystkie podane pakiety razem u mnie działa 2 wersja bez sudo apt-get install latex-xft-fonts
1:
sudo apt-get install texlive-math-extra && sudo apt-get install texlive-latex-extra-doc && sudo apt-get install latex-xft-fonts && sudo apt-get install texlive-lang-polish && sudo apt-get install texlive-doc-pl && sudo apt-get install texlive-fonts-recommended
Ewentualnie
2:
sudo apt-get install texlive-math-extra && sudo apt-get install texlive-latex-extra-doc && sudo apt-get install texlive-lang-polish && sudo apt-get install texlive-doc-pl && sudo apt-get install texlive-fonts-recommended

Anonimowy pisze...

Przydało się - dzięki. Dawno nie instalowałem i zapomniałem co to było potrzebne do polskich znaków... :)

pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Dziękuję za ten artykuł.:)

Prześlij komentarz